2nde – Lesson 2 (Food for all)
Lesson 2 – Vivre entre générations
Vous trouverez l’intégralité de la leçon ci-dessous ↓
Lesson 2 – Vivre entre générations
FOOD (heading) par MB
liens utiles
- VOCABULAIRE:
INTRODUCTION
KAHOOT – quiz général sur le thème de la nourriture
Doc 1 (audio)
New Eating Habits
STEP 1 - CHALLENGE (teamwork)
STEP 2 - STUDY THE DOCUMENT
- Do the dictation
- Listen to the document and answer the questions
Use the GUIDELINE in the interactive app below (for a more detailed and in-depth guided comprehension of the document)
LET’S RECAP (What can you say about the eating habits of the British? What has changed?)
Then copy the summary of the document
Part 1 – LEARN MORE ABOUT FOOD
Doc 2 (a- b-)
Tradition dishes Vs. New trends
a- Traditional dishes
Write the title: Traditional dishes + stick the picture in your copybooks
1) Describe the composition of each dish (1 to 41) (utilisez l’activité LearningApps)

2) Now, write the name of each dish
- Sunday roast dinner
- fish and chips
- trifle
- scones
- traditional ploughman’s cheese lunch
- chicken curry
- apple pie
- English breakfast
HOMEWORK :
- Révisez le vocabulaire et le nom des plats (test) → utilisez Learning Apps pour vous entraîner + pour la prononciation des mots
- Recopiez les mots ci-dessous et cherchez leur sens:
- a dish
- a recipe
- savoury ≠ sweet
- a starter
- the main course
- a dessert
- a flavour
- to taste
- healthy
Testez vos connaissances sur le vocabulaire de la nourriture en général
Entraînez-vous à bien prononcer les voyelles en anglais (à partir du vocabulaire de la nourriture)
b- New trends
1) Read the definitions of the words (colonne de droite sur votre fiche) and find the English words for:
(recopiez dans vos cahiers)
- jeter (à la poubelle) =
- éviter de =
- graines =
- sain/ bon pour la santé
- gâcher/ gaspiller =
- produits laitiers =
- régime (alimentaire) =
- la dernière mode/ tendance =
2) Match the new type of food with its definition (à faire sur la fiche > à coller dans vos cahiers)
Entraînez-vous:
- Now
listen to each term and match them with the picture that corresponds to it
TEST DE LEÇON (vocabulaire/ nom des plats)
fiche
Part 2 – EATING TOGETHER
Video.
Look at the video. To what extent can we say that food brings people together? Give as many examples (from the video) as you can.
Doc 3 (text)
The importance of eating together
- use the GUIDELINE
in the interactive app below (for a more detailed and in-depth guided comprehension of the document)
copy every answer in your copybook!

LET’S RECAP!
Much later, the narrator finds a letter written by his father. His father wrote to his big brother (who was living in New Zealand) about when he and his father had stopped eating together and started to share their meals again.
Write this letter.
“EATING TOGETHER”
PROJET:
DEADLINE : mardi 14 janvier 2025
Talking about a family event or habit around the theme of food.
a) Déposez 4 photos de (vous)….
- avec un/des membre(s) de votre famille ou ami(s) –
- partageant un repas ou de la nourriture
b) Commentez oralement chaque photo (durée : 20/30 secondes)
- Décrivez la nourriture/ le repas partagé(e) –
attention à la prononciation des aliments !!!
- Qui partage le repas ou la nourriture avec vous ?
- Précisez la date/ période/ le lieu/ l’évènement
- Expliquez pourquoi vous avez choisi la photo (que vous évoque cette photo, pourquoi l’avoir choisie?)
Cliquez ici pour faire le travail
Doc 4 (text)
Cooking Contest
CHALLENGE
COMPREHENSION
- use the GUIDELINE
in the interactive app below (for a more detailed and in-depth guided comprehension of the document)
copy every answer in your copybook!
Compréhension Orale
Food waste
- FOOD WASTE
Listen to the audio document and explain why food waste is a huge issue in the world today.