LLCE 2 – Lesson 1 (migration)

🧳MIGRATION: journey to a new life

LLCE 2 – Voyages, Territoires, et Frontières

How does the promise of a new life intersect with the emotional challenges of leaving behind one’s home country and sense of belonging?

(lead question)

I- AMERICA: A New Beginning? (hope)

ellis island

Doc 1 (photo & song)


CHANGE FOR THE BETTER

Doc 2 (audio)

🟢CHALLENGE: listen to the document twice, take notes, and then, answer the questions on the worksheet.

🟢COMPREHENSION: answer the questions. Use the app below.


Road to a new life

Doc 3 (text)

II-AMERICA: a lure?
(The challenges of integration)

kamala harris is ruby bridges

Doc 4 (Photo)

Ilike to be in america

Doc 5 (Video)


III-“We Shall Overcome”


‘that is who we are’

Doc 6 (text or video)

“Immigration is our origin story”

(B. Obama)

Audio: [2:37 – 5: 05] [5:40 – 9:10]


🅰 Answers to the questions : 🖱here

🅰 Voca

• faire un discours = (to) *give* a *speech*
• devenir = (to) *become* /pr: *became*; part.passé: *become*/
• les citoyens = (the) *citizens*
• reconnaître (acter) = (to) *acknowledge*
• les valeurs américaines = (the) *American* *values*
• s’adapter/ s’ajuster = (to) *adapt* / *adjust* to
• participer à = (to) *participate* *in*
• améliorer = (to) *improve*
• demandeur d’asile = *asylum* *seeker*
• contribuer à = (to) *contribute* to
• un engagement à (l’égard) de = a *commitment* to
• d’origines diverses = (from) *diverse* *background* / origins
• jouer un rôle essentiel dans = (to) *play* an essential/ a key role
• chercher une vie meilleure = (to) *seek* a *better* *life*
• réussir/parvenir à = (to) *achieve*
• échouer à = (to) *fail* to
• surmonter les difficultés = (to) *overcome* *hardships* / difficulties/ challenges
• tout laisser derrière soi = (to) *leave* *everything* *behind*


Dossier de synthèse

Dossier de synthèse (documents)

1- Kamala Harris is Ruby Bridges
2- I Know why the Caged Bird Sings’ (Maya Angelou)
3- 2015 speech on immigration by Barack Obama

Write a commentary comparing and contrasting these three documents showing how they deal with the challenges and complexities of integration into American society for hyphenated Americans and/ or other minorities.

(500 words)

Focus and expand on:

  • The different authors’ intentions
  • the idea of equal access to opportunities
  • the notion of identity.
  • the notion of the American Dream
  • the notion of challenge(s)/ hardships vs. success 

STEP 1

Pour démarrer, soyez attentifs à la METODOLOGIE DE LA SYNTHESE 🖱️here

STEP 2

Puis concentrez-vous sur chaque document: il faut, de façon linéaire extraire et analyser chaque passage/ chaque élément qui apporte une réponse à la problématique.

Procédez ainsi :

  • Document 1 → Challenges and complexities of integration
EVIDENCE (quote and/or literary device)ANALYSIS = clarification/ interpretation (goal/ message/ effect)
(how, why, what for?)
💡Essayez de compléter ce tableau avec un maximum d’éléments qui pourraient apporter des réponses la problématique.
  • Document 2 → (procédez de la même façon = même tableau)
  • Document 3 → (procédez de la même façon = même tableau)
STEP 3

I- TOPIC SENTENCE

IDEAS (OR POINTS)EVIDENCE (quote and/or literary device)ANALYSIS = interpretation (goal/ message/ effect)
(how, why, what for?)
1-
2-
(3-)

Proposition de corrigé :

America, often referred to as the “melting pot” of the world, is a nation built on the ideals of diversity and inclusion. However, beneath this idealistic facade lies a complex tapestry of challenges and complexities faced by hyphenated Americans and minorities striving for integration into the fabric of American society. This essay explores these intricacies through the lenses of three documents: Bria Goeller’s photo illustration of Vice President-elect Kamala Harris walking alongside the shadow of Ruby Bridges, an excerpt from Maya Angelou’s 1969 novel “I Know Why the Caged Bird Sings” recounting her encounter with a racist receptionist, and an excerpt from Barack Obama’s 2015 speech on immigration. Firstly, this essay will show how the three documents deal with the challenges and complexities of integration into American Society, and then it will examine the themes of progress and hope so as to provide a comprehensive understanding of the multifaceted journey toward integration in American society.

Part 1: Dealing with the Challenges and Complexities of Integration

  1. Personal Experiences of Discrimination
  2. Representation and Visibility

Part 2: A journey toward equal representation and social change

  1. A step forward (Progress and Hope)
  2. Identity and Acceptance (Inclusivity)

Grille d’aide à l’évaluation de l’épreuve de synthèse

NiveauQualité du contenuPointsCohérence dans la construction du discoursPointsCorrection
de la langue écrite
PointsRichesse
de la langue
Points
C1Peut traiter le sujet et produire un écrit fluide et convaincant, étayé par des éléments (inter)culturels pertinents.30Peut produire un récit ou une argumentation complexe en démontrant un usage maîtrisé de moyens linguistiques de structuration et d’articulation.30Peut maintenir tout au long de sa rédaction un haut degré de correction grammaticale, y compris en mobilisant des structures complexes.30Peut employer de manière pertinente un vaste répertoire lexical incluant des expressions idiomatiques, des nuances de formulation et des structures variées.30
B2Peut traiter le sujet et produire un écrit clair, détaillé et globalement efficace, y compris en prenant appui sur certains éléments (inter)culturels pertinents.20Peut produire un récit ou une argumentation en indiquant la relation entre les faits et les idées dans un texte bien structuré.20Peut démontrer une bonne maîtrise des structures simples et courantes. Les erreurs sur les structures complexes ne donnent pas lieu à des malentendus.20Peut produire un texte dont l’étendue du lexique et des structures est suffisante pour permettre précision et variété des formulations.20
B1Peut traiter le sujet et produire un écrit intelligible et relativement développé, y compris en faisant référence à quelques éléments (inter)culturels.10Peut rendre compte d’expériences en décrivant ses sentiments et réactions. Peut exposer et illustrer un point de vuePeut raconter une histoire de manière cohérente.10Peut démontrer une bonne maîtrise des structures simples et courantesLes erreurs sur les structures simples ne gênent pas la lecture.10Peut produire un texte dont l’étendue lexicale relative nécessite l’usage de périphrases et de répétitions.10
A2Peut traiter le sujet, même si la production est courte.5Peut exposer une expérience ou un point de vue en utilisant des connecteurs élémentaires.5Peut produire un texte immédiatement compréhensible malgré des erreurs fréquentes.5Peut produire un texte dont les mots sont adaptés à l’intention de communication, en dépit d’un répertoire lexical limité.5
A1Peut simplement amorcer une production écrite en lien avec le sujet.3Peut énumérer des informations sur soi-même ou les autres.3Peut produire un texte globalement compréhensible mais dont la lecture est peu aisée.3Peut produire un texte intelligible malgré un lexique pauvre.3
<A1Peut rassembler des mots isolés en lien avec le sujet.1Peut rassembler des notes non articulées1Peut produire un écrit mais peu intelligible.1Peut produire quelques éléments stéréotypés.1
Calculer le nombres de points obtenus
Nombre de points obtenusNote /20Niveau de langue global
0-4 points 0
4-20 points1 – 2 – 3 (A2)
21-29 points5 – 6 -7(A2+)
30- 39 points8 – 9 -10(B1)
40-59 points11 – 12 -13(B1)
60-79 points14 – 15 – 16(B2)
80-100 points17 – 18 – 19(B2)
100-120 points20(B2+ – C1)

☕”I want some more”

WELL DONE! You’ve reached the end of this first chapter!

You’ve learned more about several key points in the history of the United States . . .

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